duminică, 14 decembrie 2008

Cabinetul PSD/PD-L, va avea 19 ministere si patru posturi de ministru delegat

Parteneriatul PDL - PSD pentru România a fost semnat, duminica dupa-amiaza, de catre liderii celor doua formatiuni, Emil Boc si Mircea Geoana.La ceremonia de semnare au participat si membrii ai conducerii celor doua formatiuni.Parteneriatul pentru România prevede ca PSD si PDL vor elabora, in termen de 3 zile de la semnare, Programul de guvernare, cu masurile anticriza, ce va fi adoptat in maxim 2 zile de forurile statutare ale celor doua parti si ca cele doua formatiuni vor avea candidati proprii la Presedintia României. Articolul 1 al documentului arata ca "se constituie Coalitia «Parteneriatul pentru România», formata din PD-L si Alianta Politica PSD&PC, având ca scop, conform legii, asigurarea guvernarii si a sprijinului parlamentar corespunzator". Parteneriatul pentru România prezinta mecanismul de functionare a Coalitiei de guvernare dintre PDL si PSD, care "se asigura prin cooperarea pe plan politic, guvernamental, parlamentar si la nivel local". " Partile vor elabora, in termen de 3 zile de la semnarea prezentului Protocol, Programul de guvernare care va cuprinde si masurile anticriza, ce va fi adoptat in maxim 2 zile de forurile statutare ale celor doua parti", se arata in document. Un alt punct al parteneriatului mentioneaza ca "partile semnatare ale prezentului protocol vor avea candidati proprii la functia de Presedinte al României, in alegerile prezidentiale ce vor avea loc in cursul anului 2009". Prezentul Protocol este valabil pe durata mandatului Parlamentului ales la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2008 (2008 - 2012) si intra in vigoare dupa semnarea sa de catre presedintii celor doua parti, sub conditia adoptarii ulterioare de catre parti a Programului de guvernare.Incetarea Protocolului are loc in urmatoarele situatii: la expirarea duratei prevazute la alin (1); prin conventia partilor; prin incalcarea, de catre o parte, a prevederilor prezentului Protocol, a Programului de guvernare prevazut la art.6. si a altor intelegeri ulterioare, constatata in cadrul BPCC. Cooperarea dintre cele doua parti are la baza principiul asumarii in comun a guvernarii, printr-o colaborare la nivel parlamentar, guvernamental si local, conform prevederilor constitutionale, legale si ale Protocolului, partile respectându-si identitatea ideologica si doctrinara, precum si apartenenta la familiile lor politice europene.Parteneriatul mentioneaza ca obiectivele guvernarii pe care se construieste cooperarea dintre cele doua partide sunt urmatoarele: asigurarea unui climat economic de stabilitate, in contextul crizei economice globale, protejarea locurilor de munca, prioritate a perioadei urmatoare, precum si crearea de noi locuri de munca, inclusiv in mediul rural, protejarea si cresterea graduala a puterii de cumparare a populatiei, asigurarea unui sistem fiscal echitabil prin mentinerea cotei existente de 16% si acordarea de compensatii si deduceri fiscale pentru persoanele cu venituri mici precum si reducerea numarului de taxe si impozite; adoptarea unui regim riguros de cheltuire a banului public si trecerea la elaborarea bugetului de stat in sistem multianual; asigurarea resurselor financiare necesare sustinerii sistemului pensiilor de stat, inclusiv prin cuprinderea in aceasta categorie a pensiilor din agricultura, avându-se in vedere principiile contributivitatii si solidaritatii; continuarea procesului de reforma in domeniul justitiei in vederea garantarii independentei acesteia, neimplicarii politicului in actul de justitie si asigurarii accesului egal al tuturor cetatenilor la justitie; descentralizarea, inclusiv financiara, a administratiei publice prin delimitarea clara a competentelor, pe principii europene, in scopul cresterii autonomiei administrative cu respectarea principiului subsidiaritatii In plus se mai prevede: asigurarea unui cadru normativ si institutional stabil in scopul stimularii activitatii IMM-urilor si asigurarii unui mediu de afaceri predictibil; sprijinirea, prin masuri concrete, a agriculturii, inclusiv prin acordarea de subventii si reabilitarea sistemului national de irigatii; realizarea unui ritm inalt de absorbtie a fondurilor europene si asigurarea resurselor financiare necesare pentru cofinantarea proiectelor realizate cu acestea ; realizarea Programului National pentru construirea de locuinte sociale si pentru tineri; dinamizarea si simplificarea administratiei publice prin reformarea structurilor administrative si reducerea birocratiei; dezvoltarea intr-un ritm foarte rapid a sistemului de infrastructura din România, indeosebi a celei rutiere si feroviare, inclusiv pentru orasele mici si mediul rural; asigurarea securitatii energetice a României si a cetatenilor sai, inclusiv prin promovarea tehnologiilor ecologice alternative;reforma in domeniul educatiei, având la baza ridicarea nivelului de performanta a sistemului educational si asigurarea unor venituri decente pentru cei care isi desfasoara activitatea in cadrul acestui sistem, in conformitate cu prevederile Pactului pentru Educatie reforma in domeniul sanitar, având la baza necesitatea asigurarii calitatii serviciilor pentru toti beneficiarii sistemului de asigurari de sanatate din România; cresterea alocatiilor pentru copii; dezvoltarea durabila si reducerea decalajelor intre dezvoltarea marilor si micilor orase precum si intre zonele rurale si cele urbane dezvoltate; asigurarea conditiilor necesare in domeniul cercetarii stiintifice si tehnice in vederea afirmarii activitatii de creatie si inovare, dezvoltarii unor tehnologii autohtone avansate, cresterii competitivitatii produselor românesti; relansarea turismului si a sportului ca domenii de importanta nationala; adoptarea legii privind sistemul unitar de salarizare a persoanelor platite de la bugetul statului; cresterea eficientei activitatii parlamentare si consolidarea credibilitatii acestei institutii fundamentale a democratiei; continuarea reformei sistemului electoral; consolidarea rolului si statutului României in UE ca stat activ si implicat, capabil sa isi promoveze interesele in strânsa cooperare cu partenerii sai europeni, ca al saptelea stat ca marime al UE.

19 ministere si patru posturi de ministru delegat
Guvernul PDL-PSD va avea 23 de portofolii ministeriale, dintre care patru de ministru delegat, carora li se vor adauga postul de premier si un post de vicepremier, potrivit anexei la Regulamentul de functionare a coalitiei celor doua formatiuni.Astfel, Guvernul va avea posturile de ministru delegat pentru buget, ministru delegat pentu uactivitatea de cercetare, ministru delegat pentru reforma administrativa si ministru delegat pentru relatia cu Parlamentul.Noul Cabinet va avea 19 ministere, respectiv Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Energiei, Industriei si Resurselor, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, Ministerul Agriculturii, (Padurilor) si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii, Ministerul Sanatatii, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Ministerul Imfrastructurii si Transporturilor, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Mediului (si Padurilor), Ministerul Tineretului si Sportului, Ministerul Turismului, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei, Ministerul Comertului, IMM-urilor si Mediului de Afaceri, Ministerul Justitiei si Reformei Legislative, Ministerul pentru Afaceri Europene.
Dintre cele 23 de portofolii, PSD va avea unul in plus fata de PDL. PSD si PDL au stabilit, prin "Regulamentul privind functionarea colitiei la nivel central si local", modalitatea de constituire si functionare a Guvernului. Astfel, potrivit documentului citat, Executivul va cuprinde un post de vice-prim-ministru care va reveni partii care nu detine functia de prim-ministru. Partea care nu detine functia de prim-ministru are drept de prima optiune pentru una dintre celelalte functii de membru al Guvernului, se mai arata in document. Potrivit documentului citat, repartizarea celorlalte functii de membru al Guvernului se va face in sistem paritar, fiecare parte alegând pe rând câte doua dintre celelalte functii astfel incât numarul ministrilor ce revine fiecareia dintre cele doua parti sa fie egal. Conform principiului ministerelor monocolore, functiile politice din cadrul unui minister sau alta structura a administratiei publice centrale revin aceleiasi parti, se mai arata in document.Totodata, documentul prevede ca, pe cale de exceptie, la fiecare minister va fi numit un secretar de stat din partea celeilalte parti.Repartizarea functiilor de secretar de stat, subsecretar de stat si asimilatii acestora, precum si a altor functii de conducere din cadrul structurilor aflate in subordinea ori coordonarea Guvernului sau ministerelor, se va face in sistem paritar, pe baza principiilor profesionalismului, competentei si integritatii morale in conditiile legii, se mai arata in document.Acesta prevede ca Secretariatul General al Guvernului va fi condus de un secretar general desemnat de partea careia i-a revenit functia de prim-ministru si de un secretar general adjunct, desemnat de partea careia i-a revenit functia de viceprim-ministru.
Regulament PDL-PSD: Premierul propune revocarea unui ministru dupa informarea conducerii coalitiei
Primul-ministru poate propune motivat revocarea unui ministru numai dupa consultarea conducerii celeilalte parti si cu informarea in aceleasi conditii a Biroul Politic Coordonator Central (BPCC), prevede "Regulamentul privind functionarea colitiei la nivel central si local", stabilit de PSD si PDL.In documentul citat se arata ca primul-ministru poate propune numirea unui ministru pe baza propunerii forurilor statutare competente ale partii careia ii revine ministerul in cauza, potrivit "Regulamentul privind functionarea colitiei la nivel central si local".Numirile in functie la nivel guvernamental se fac numai in baza propunerilor forurilor competente statutare ale celor doua parti, avându-se in vedere metoda de repartizare convenita (paritara - n.r.), se mai arata in documentul citat.Totodata, in document se precizeaza ca revocarile din functie la nivel guvernamental se fac numai dupa consultarea prelabila a conducerii celeilalte parti si cu informarea, in aceleasi conditii, a Biroul Politic Coordonator Central (BPCC).Propunerile de revocare in cazul functiilor la nivel guvernamental se fac de catre ministrii de resort sau de catre partea ce a formulat propunerea de numire, se mai arata in "Regulamentul privind functionarea colitiei la nivel central si local".
Guvernul Stolojan va trebui să recurgă la măsuri lipsite de popularitate
Economistul Theodor Stolojan, insărcinat cu formarea viitorului guvern al României, va trebui să adopte măsuri lipsite de popularitate pentru a menţine sub control deficitul bugetar, in contextul in care se conturează riscul unei crize economice, comentează AFP.Cunoscut pentru rigoarea sa, Theodor Stolojan, care a lucrat la Banca Mondială in anii 1990, nu a rezistat tentaţiei populismului in campania electorală din 30 noiembrie, promiţând creşterea salariilor şi pensiilor. "Dar, după alegeri, toate aceste promisiuni trebuie abandonate, fiind exclusă posibilitatea creşterilor salariale in sectorul public", este de părere economistul şi fostul bancher Bogdan Baltazar. Aceasta este o veste proastă pentru sindicatele care ameninţă cu acţiuni de protest. "Guvernul va trebui să se aştepte la mişcări de protest dacă nu işi respectă promisiunile", avertizează liderul sindicatului funcţionarilor, Vasile Marica. După multiplicarea "cadourilor electorale" in ultimele luni, in contextul in care România avea o creştere economică de nouă la sută, Guvernul liberal a fost nevoit să admită că are dificultăţi la constituirea fondurilor pentru plata salariilor şi pensiilor. Deficitul public, stabilit la 2,3 la sută in 2008, a atins deja 3 la sută in primele 11 luni şi riscă să ajungă la 4 la sută pănă la sfârşitul anului. Theodor Stolojan a anunţat că prima sarcină a viitorului guvern, ce urmează să fie investit la 22 decembrie, va fi elaborarea unui nou proiect de buget pentru 2009, in contextul degradării situaţiei economice.Un prim proiect, depus la Parlament de Guvernul actual, fixează o creştere de 6 la sută, deşi analiştii sunt de părere că o creştere de 2-3 la sută trebuie considerată optimistă.Analiştii subliniză importanţa cooperării strânse intre premier şi guvernatorul (BNR), Mugur Isărescu, care de multe ori a fost singurul care a pledat pentru politici fiscale şi monetare de austeritate. Şi in timp ce România riscă să fie afectată de scăderea fluxurilor de capital, mulţi economişti cred că noul guvern va trebui să apeleze la Fondul Monetar Internaţional şi la Banca Mondială.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu